Analyse af digitale læringsformer og -metoder

I 2022 satte HAKL gang i en afdækning af erfaringerne fra skolerne. Den er foregået med udgangspunkt i erfaringer fra skolerne, og det har været undersøgelsens ambition at identificere ”best practice for at skabe de bedste forudsætninger for implementering og forankring af digitale læringsmidler på skolerne”.

Det har, desuden, været vigtigt for HAKL at identificere hvordan og på hvilken måde digitale læremidler påvirker kursisternes faglige udbytte, samt om der kan identificeres forskelle mellem målgrupper i forhold til egnet anvendelse. Endeligt har man ønsket en afdækning af virksomheders vurdering af egne behov for og udbytte ved anvendelsen af digitale læremidler i arbejdsmarkedsuddannelser samt ønsker for øget brug i fremtiden.


Resultaterne skal herefter bidrage til at understøtte udviklingen og brugen af digitale læremidler, og dermed danne grundlag for en drøftelse af, hvordan analysens endelige anbefalinger kan implementeres og forankres i praksis hos udbyderne. Damvad Analytics har i perioden maj til november 2022 gennemført undersøgelsen, der er mundet ud i rapporten, som du finder her på siden.

Anbefalinger og inspirationsguide fra rapporten:

Rapporten kommer med en række tværgående anbefalinger til, hvordan anvendelsen af digitale læremidler i fremtiden kan øges. Det er forhåbningen, at anbefalingerne kan fungere som en vejledning til både HAKL og de skoler, som udbyder kurser inden for HAKL’s områder.

Nogle anbefalinger vil således have størst relevans for HAKL’s arbejde med at understøtte skolerne i anvendelsen af digitale læremidler, mens andre kan fungere som vejledning og inspiration til skolerne i forhold til at øge inddragelsen af digitale læremidler som strategisk fokusområde.

Skab overblik over eksisterende digitale læremidler

Skab formaliseret netværk mellem skoler og videnscentre

Hav fokus på opkvalificering af underviserne

Gør digitale læremidler praksisorienterede

Igangsæt en tværgående indsats, som har fokus på oplæring i GDPR

Digitale læremidler skal være en strategisk prioritet på skolerne

Udpeg digitale ambassadører

Igangsæt flere faglige videndelingsnetværk

Udarbejd en trinvis plan for implementering af digitale læremidler

Få inspirationsguide

Der er desuden udarbejdet en inspirationsguide med 11 trin til at styrke udviklingen og anvendelsen af digitale læringsmidler. Guiden præsenterer en række trin med handlingsrettede anbefalinger vinklet mod undervisere,  ledere og uddannelseskonsulenter, som arbejder på skoler, der udbyder kurser inden for HAKL’s tre største FKB’er:

De 11 trin er baseret på en række gode praksisser, som er observeret hos udbydere af HAKL’s kurser. Guiden skal forstås som inspiration til skolernes videre arbejde med at implementere digitale læremidler som en del af AMU-undervisningen. Du finder med inspirationsguiden her på siden.

Se eller gense webinar om rapporten

I forbindelse med offentliggørelsen af rapporten afholdt Uddannelsesnævnet og HAKL et webinar, hvor undervisere og andre med interesse i rapporten kunne få svar på nogle af de mange spørgsmål, som sådan en rapport afføder.
Webinaret, Den digitale vej i AMU, blev optaget og kan findes på vores Youtube-kanal og her på siden.